Pokazí oslabená platobná morálna našu snahu o udržateľnosť? 

Z prieskumu vyplýva potreba zlepšenia prístupu podnikov k sociálnemu a ekonomickému aspektu udržateľnosti. 

Čítať viac ›

Chcel lepší život. Mal snahu. Pomohli sme mu

Rozhovor o tom, ako sa dá dostať z kolotoča dlhov. Hlavný aktér: Náš zákazník Patrik z okresu Lučenec

Začiatkom júna sme odštartovali prezentáciu projektu „Intrum je ľudský“. Chceme verejne hovoriť o tom, že inkaso pohľadávok je možné robiť empatickým a etickým spôsobom. Jednoducho zostať ľudskí.

Ďakujem všetkým kolegom, ktorí sa na projekte podieľajú, obzvlášť tím, ktorí sú v priamom kontakte s našimi zákazníkmi - agenti v call centre a na oddeleniach CRM, administratíva a právne oddelenie - sú srdcom našej story. V nemalej miere ďakujem aj Patrikovi za jeho odvahu a ochotu podeliť sa o svoj príbeh vo forme rozhovoru.
Martin Musil, výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia

V skratke o Patrikovi

Ťažká životná skúsenosť a nedostatok skúseností Patrika z okresu Lučenec boli príčinou jeho niekoľkých nesprávnych rozhodnutí a tak sa dostal do finančných problémov. Neskôr svoj postoj zmenil, chcel žiť lepší život. Videli sme jeho snahu, preto sme mu ponúkli osobitú pomoc. Evidovali sme u neho celkový dlh vo výške takmer 8 tisíc eur. Ponúkli sme mu novú výhodnejšiu pôžičku a splátkový kalendár. Nové splátky boli pre neho prijateľné a neohrozovali jeho bežný život. Pomohli sme mu ušetriť takmer 600 eur.

1. Ako sa to stalo, že ste sa dostal do problematickej situácie? Koľko ste mal vtedy rokov?

Mal som vtedy približne 20 rokov. Po tom, čo mi zomrela mama, ostali sme na všetko sami. Nevzdelaní, nevediac ako to vo svete a v živote chodí, no každý súrodenec sám za seba, nakoľko sme moc možností nemali. Tak som sa chvíľu túlal, pracoval som aj v Českej republike nevediac o tom, že sa treba odhlásiť zo zdravotnej poisťovne. Samozrejme mi tak začal narastať prvý dlh. Neskôr som sa vrátil na Slovensko. Nebolo to jednoduché, musel som si nájsť bývanie, nemal som takmer ani euro. Jedinú možnosť som videl vo fabrike s ubytovaním. Pracoval som tam asi rok, keď ma to už zunovalo, ale to som už mal dlh aj u operátora. A práve dlhy boli dôvod, prečo som si vzal spotrebný úver. Myslel som si, že vyplatím, čo mám, spravím si vodičský preukaz, kúpim auto. No pár mesiacov po schválení spotrebáku ma prepustili a ja som musel riešiť identickú situáciu ako pred tým. Teda práca s ubytovaním tentoraz v Bratislave. Bol som zúfalý, nepáčilo sa mi to, ubytovňa katastrofa. Tak som sa vráti do Čiech, kde to všetko začalo. Postupne som prestal platiť úver. Bol to dlhý čas v priebehu 3 rokov, kedy som sa medzi časom vrátil späť na Slovensko a už len z toho dôvodu stáleho sťahovania a začínania od znovu, to bolo zlé a finančné náročné. Stále noví ľudia, stále nová práca, nové ubytovanie a zvyky, či návyky... Napriek tomu sa mi podarilo, ani neviem, akým spôsobom, zotrvať na Slovensku v stálej práci. ... asi už len z dôvodu, že som pracovať jednoducho musel. Keby nebola práca, nebolo by kde bývať.

2. Čo vás motivovalo riešiť svoj problém s dlhmi? Ako ste postupoval?

Motiváciou som si bol v prvom rade sám. Celé roky som neustále myslel na to, že mám dlhy, že mi to ako mladému človeku v budúcnosti veľmi uškodí. Začali mi chodiť listy od vašej spoločnosti. Chvíľku som to ignoroval, potom prišlo zamyslenie... Neskôr som si začal študovať na internete vaše stránky. Prvá myšlienka bola, že sú to klasické odrhovačky, ako vám kto pomôže nemať dlhy, zabezpečí budúcnosť... Stále som mal v hlave myšlienky iba o tom, že to sú nejakí vymáhači, exekútori, ktorým je jedno, čo bude hlavne, že sa platí.

3. Ako ste sa stal našim zákazníkom?

Mal som veľa známych v dlhoch a svojou zúfalosťou klesali nižšie a nižšie. Nechceli si dať poradiť, nechceli sa vyrovnať so svojim údelom. Ja som však mal stále myšlienky, že takto sa žiť nedá, nemôžem tak skončiť.

Asi po pol roku, pamätám si to ako včera. Bol som mladý, odvážny, nemal som, čo stratiť v živote, keďže som v podstate naozaj nič nemal a pracovať bez vízie do budúcnosti len preto, že musím, nie je cieľom. Bolo leto. V práci som mal dovolenku. Sedím na lavičke, nudím sa a premýšľam, čo bude ďalej, čo idem spraviť, aby mi bolo lepšie. Čo ak zavolám do tej vymáhačskej spoločnosti? Všetko mi zoberú a neostane mi ani na život? Budem sa roky trápiť zo životného minima? Napokon som jednoducho vstal a zavolal na bezplatné číslo. Bez akýchkoľvek myšlienok na to, čo bude. Jednoducho bude, ako bude, ale musím to spraviť pre seba a svoju budúcnosť. Vtedy som sa stal zákazníkom spoločnosti Intrum.

4. Aké riešenie sme vám poskytli?

Postup bol jednoduchý. Ozval sa mi nejaký pán Peter. Spravíme splátkový kalendár, pošlem vám poštou papiere, podpíšete, pošlete naspäť a začnete splácať. Bolo to niekde koncom leta a neplatil som... Tak sa samozrejme ozval zas ten pán. Vravím si, už som v kaši. Porušenie splátkového kalendára, teda dohody, už je koniec... A on sa ozval v telefóne, čo sa deje, prečo neplatíte?... Navrhol riešenie. Spravíme to takto. Spravíme ešte jeden nový splátkový kalendár. Stretneme sa tentokrát osobne v kancelárii. Súhlasil som. Chvíľu nemal pán Peter čas na mňa, až sme si napokon našli termín stretnutia. Bolo to presne, ale presne 31.12. a teda na Silvestra.

5. Prečo a v čom ste bol spokojný s prístupom zamestnancov našej spoločnosti?

V prvom rade, ten pán mal záujem mi poskytnúť druhý splátkový kalendár, aj keď to bola moja chyba. Nemal problém sa so mnou stretnúť posledný deň v roku, aby sme uzavreli dohodu ešte v starom roku. Ten pán prišiel so zlomenou nohou, zafixovanou od stehna až po členok, čo bolo wau z jeho strany. Sadli sme si, rozprávali sme sa. Vysvetľoval mi dokonca veľmi príjemným hlasom, ako to bude, koľko som dlžný, koľko sú úroky, dokonca aj to koľko z toho bude mať spoločnosť, nakoľko je to pochopiteľné. Ukázal mi splátkový kalendár, dohodli sme sa na prijateľnej sume, naozaj tak, aby ma to neohrozilo. S tým pánom komunikujem každý problém, aj keď nemôžem niektorý mesiac zaplatiť. Vždy sa dá dohodnúť. Akože musím naozaj úprimne podotknúť, prístup tohto pána ku mne bol ozaj profesionálny. Pekne chápal veci, ktoré som mu vysvetľoval. Snažil sa, naozaj sa snažil, rokovať s vedením spoločnosti, čo sa týka môjho dlhu, len aby to neskončilo v exekučnom konaní. Fakt klobúk dole pred prístupom tohto pána. Naozaj mi pomohlo, ako pristupoval k veciam, dával mi istotu v tejto ťažkej dobe, čo je najviac.

6. Čo vás najviac príjemne prekvapilo?

Prekvapil ma celkový prístup toho pána Petra, ktorý prišiel na stretnutie so zlomenou nohou, na Silvestra, kedy už má každý prácu v malíčku a venuje sa rodine, známym a oslavám príchodu nového roka. Prekvapilo ma vystupovanie zamestnancov. Všetko s tichým a ústretovým tónom hlavu, pekne citlivo, žiaden krik, žiadny náznak arogancie, či neochoty. Aj keď som volal na zákaznícku linku, nebol vôbec žiaden problém s informáciami. Veľmi, naozaj veľmi dobré.

7. Ako sa vo vašom živote prejavila naša pomoc?

V prvom rade kľudne spávam, lebo splácam a ľudia vidia, že sa snažím, aj keď občas zakopnem. Začal som mať ozaj kľud na duši. Našiel som si partnerku, máme spolu malé dieťa. Život nie je taký skvelý, že wau, ale snažíme sa. Žijeme v podnájme, ale zatiaľ zvládame. Táto spoločnosť mi ozaj otvorila oči. Mám už iný pohľad na svet a život. Prestal som sa báť komunikovať o problémoch a dlhoch a to len vďaka prístupu zamestnancov spoločnosti Intrum. Nie som dokonalý. Aj mne sa stane, že sa mi nedá zaplatiť, ale komunikujem, snažím sa nájsť riešenie a ľudia v Intrume sa snažia chápať a pomáhať mi s tým, aby sa to vyriešilo. Je to dobrá spoločnosť, je to cesta pred záhubou, pred exekúciami, dlhoročnými problémami. Je to cesta späť stať sa obyčajným človekom. Je to cesta, ako sa naučiť splácať si svoje záväzky a stať sa hrdým človekom.

8. Je ešte niečo, čo by ste rád doplnil, spomenul, odporučil ľuďom v podobnej situácii, ako bola tá vaša?

Bol som mladý, zúfalý zo straty matky aj súrodencov. Mal som depresie. Nevedel som, ktorým smerom sa v živote vybrať. Narobil som množstvo zlých rozhodnutí, ale jedno bolo to naozaj najlepšie... zavolal som do spoločnosti Intrum a v spolupráci s nimi, už niečo okolo 3 rokov, sa mi zmenil život a nabral iný smer. Mám dieťa, partnerku, malé síce staré autíčko, ale to bol jeden z dôvodov, pre ktorý som si v minulosti bral úver. Teraz som spokojný. Nie bohatý a krásny, ale zdravý a spokojný :). 

Naozaj z úprimného srdca odporúčam ľuďom nebáť sa prihlásiť, zdvihnúť ruku a povedať: mám problém a neviem si rady. Vždy je prvoradé začať od seba. Nikto nevie, aké máte starosti a ani zamestnanci spoločnosti nemajú odkiaľ vedieť, ako to s vami v skutočnosti je. Každý jeden prípad je individuálny, veľmi citlivý a potrebuje špeciálny prístup, ktorý vám určite títo zamestnanci poskytnú.

P.S.

Nemusíte sa báť, že budete na dennej báze pod kontrolou, že budete chodiť na pohovory a vysvetlenia do kancelárie alebo na súdy, či neviem, kam všade. Jednoducho sa raz dohodnete a keby niečo, vždy treba zavolať, napísať a vždy sa dá niečo spraviť :). Držím palce v živote.

S pozdravom,
Patrik z Okresu Lučenec


Evidujete nauhradené pohľadávky? Požiadajte o nezáväznú cenovú ponuku

Spoločnosť Intrum sa zaoberá inkasom pohľadávok takmer 100 rokov. Profesionálny tím analytikov a agentov moderného zákazníckeho centra dokáže naplniť vaše finančné potreby. Pošlite nám vyplnený formulár nižšie, aby ste zistili, či vieme pomôcť aj vám.