Návrat z dlhovej priepasti: Príbeh Mareka a jeho cesta k finančnej slobode s Intrum

Projekt Intrum je ľudský pokračoval aj v tomto roku. Teší nás, že sa nám podarilo urobiť rozhovor s jedným zaujímavým mladým človekom, ktorý je náš zákazník. Ide o Mareka z okresu Rimavská Sobota. V Intrume sa stretávame s prípadmi, kedy ľuďom priniesol život ťažké situácie. Niekedy ide len o nevedomosť, či nedostatok skúseností. No a niekedy sa to všetko pomieša.

Preto je našou prioritou analyzovať skutočnú situáciu dlhujúcich zákazníkov, o ktorých sa staráme. Nevyhnutnou súčasťou toho je tiež identifikovanie ich zraniteľností, ako sú napr. zdravotné problémy, psychické poruchy, nízka finančná gramotnosť, zlé sociálne postavenie a pod.

Uvedomujeme si, že zraniteľnosť môže našich zákazníkov ovplyvniť rôznymi spôsobmi, preto ku každému pristupujeme individuálne. Naši agenti pracujú podľa odborných usmernení a sú pravidelne školení a monitorovaní. Súčasne sa riadime Kódexom správania a Internou smernicou o spravodlivom zaobchádzaní so zákazníkmi. V Intrume sa snažíme ísť nad rámec dodržiavania všetkých zákonov a predpisov.
Martin Musil, výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia

V skratke o Marekovi

Mladícka nerozvážnosť a neskôr náročná životná skúsenosť spôsobili, že sa Marek dostal do vážnych finančných ťažkostí. Spočiatku to neriešil, ale v jednom okamihu pochopil, že ak sa chce pohnúť ďalej, jednoducho sa bude musieť tomuto problému postaviť zoči voči, a tak sa rozhodol svoj dlh splácať.

Počas našej vzájomnej spolupráce sa s ním osud ešte niekoľkokrát zahral, napriek tomu sme mu boli schopní poskytnúť adekvátne riešenie. Toto sú jeho slová, ktoré nám niekoľkokrát napísal:

Dobrý deň, ste asi najohľaduplnejšia, najústretovejšia a najchápavejšia spoločnosť na planéte Zem. Ďakujem vám za váš ľudský prístup k ľuďom a ústretové konanie. Ďakujem, že sa s vašou spoločnosťou vždy dalo dohodnúť a čokoľvek, čomu som nerozumel, mi bolo objasnené, za čo som rád.
Marek z okr. Rimavská Sobota, zákazník Intrum Slovakia

1. Ako sa to stalo, že ste sa dostal do problematickej situácie? Koľko ste mal vtedy rokov?

Ľudská hlúposť a chamtivosť dokážu urobiť zázraky v mysli mladého človeka, nie je tajomstvom, že o tom dobre vedia aj zamestnanci banky. Keď ponúkne banka mladému 19-ročnému chalanovi úver vo výške 6000 eur, na 90% ho vezme, pretože nevidí dôsledky, len kopu peňazí. Dnes, o 12 rokov neskôr, by som určite ten úver nezobral, keby som mohol vedieť, že ho nebudem mať z čoho splatiť.

2. Čo vás motivovalo riešiť svoj problém s dlhmi? Ako ste postupoval?

Motivácia je jednoduchá. Každý človek vekom mení svoje priority, od hračiek, krásnych dievčat, športových áut až po vlastné bývanie. Samozrejme, ja nie som výnimkou, lenže v dnešnej dobe sa bez hypotéky nepohnete, takže je nutnosť splatiť svoje záväzky.

3. Ako ste sa stal našim zákazníkom?

Ďalší problém nastal, keď môj otec utrpel pracovný úraz v práci a neuznali mu bolestné. Bol 18 mesiacov na PN len na nemocenskej. Dlhy sa kopili ako mne, tak aj mojim rodičom, a to do takej miery, že rodičia prišli o byt. A tak sa stal bezúhonný chlapec dlžníkom a jedinou oporou svojich rodičov, a nesplácal svoje záväzky až do chvíle, keď som bol kontaktovaný vašou spoločnosťou.

4. Aké riešenie sme vám poskytli? Prečo a v čom ste bol spokojný s prístupom zamestnancov našej spoločnosti? Čo vás najviac príjemne prekvapilo? Ako sa vo vašom živote prejavila naša pomoc?

Je hrozné a strach naháňajúce, koľko dokážu rôzne spoločnosti vymôcť od dlžníkov a často krát aj to, čo by nemuseli. Spoločnosť, ktorá sa zaujíma o osud dlžníka, sama navrhuje znižovanie splátok, keď dlžník nestíha splácať dohodnuté čiastky, a venuje úsilie nielen pomoci veriteľom, ale aj dlžníkom, je viac ako zriedkavý úkaz. Na moje prekvapenie, napriek niekoľkokrát sa opakujúcemu porušeniu dohodnutých splátok, vaša spoločnosť znovu a znovu nachádzala riešenia formou poradenstva a znižovania splátok, a s veľkým potešením môžem povedať, že som rád, že môj dlh bol práve k vám pridelený a ktokoľvek z kolegov, kamarátov či známych bude mať nejaký problém, môžem len odporučiť obrátiť sa na vás.

5. Je ešte niečo, čo by ste rád doplnil, či odporučil ľuďom v podobnej situácii, ako bola tá vaša?

Ako posledné by som snáď len dodal, aby si každý dával pozor na to, čo podpisuje, aby čítal pozorne každé slovo v zmluvách, aby nebral úver, ktorý nepotrebuje, aby nekupoval na splátky nič, čo nepotrebuje životne, lebo nikdy neviete, kedy sa dostanete do problémov a čím menej budete mať záväzkov, tým ľahšie sa vám bude dýchať a znížite riziko, že sa dostanete do podobných problémov ako ja. A jediné východisko je potom platiť hromadu úrokov. A ak sa predsa len človek dostane do obdobnej situácie ako ja, chráň boh horšej, nikdy neignorovať vašu spoločnosť. Z vlastnej skúsenosti viem a som zistil, že vždy je cesta ako riešiť problém, ale ľudia pomôžu len, ak im to umožníme. Ignorovaním problému sa problém nevyrieši, práve naopak, narastá, úroky sa pripočítavajú a dlh len rastie.

To by asi bolo všetko z mojej strany, a snáď niekomu pomôže poučiť sa z mojich chýb, ktoré ako dúfam, nebudem nikdy opakovať.

Ďakujeme ti, Marek, za rozhovor.


Evidujete nauhradené pohľadávky?

Požiadajte o nezáväznú cenovú ponuku