Európsky spotrebiteľský platobný report 2022

ECPR 2022 odhaľuje, že spotrebiteľská istota klesla na nové minimum. , čo vyvolalo vlnu "úzkosti z účtov". Ľudia sa snažia vyrovnať s rastúcimi cenami a úrokovými sadzbami. Hľadajú možnosti úspor. Prioritizujú účty. Ukazuje sa, že zlepšenie vlastných finančných znalostí môže byť riešením pre väčšiu finančnú pohodu a schopnosť platiť účty načas.

Stúpajúca inflácia vyvoláva rastúcu "úzskoť z účtov" a rozsiahle obavy o budúcnosť

EURÓPSKY SPOTREBITEĽSKÝ PLATOBNÝ REPORT 2022 / 10. ROČNÍK

 

Ročne vydávaný report vychádza z externého prieskumu, ktorý sa vykonáva súčasne v 24 krajinách Európy. Celkovo sa do prieskumu v roku 2022 zapojilo 24 011 spotrebiteľov, z toho 1000 Slovákov.

 

Slovensko čaká náročná zima, ktorá obzvlášť tvrdo zasiahne krajinu cenami energií. V prípade, že EÚ neposkytne podporu, hrozí znárodnenie dodávok energie. Väčšina (67%) Slovákov tvrdí, že obavy z rastúcich účtov majú negatívny vplyv na ich pohodu. Je to je viac ako európsky priemer (58%). Slováci však častejšie ako priemerne Európania prijímajú opatrenia na zlepšenie svojho finančného zdravia.

 

Stiahnuť report

 

Prečítať si tlačovú správu (24.11.2022)

Prečítať si tlačovú správu (22.11.2022)

Prečítať si tlačovú správu (16.11.2022)


Prudký nárast obáv z platenia účtov. 25% Slovákov si myslí, že vysoká inflácia sa nikdy neskončí

8 z 10 spotrebiteľov sa obáva vplyvu rastúcich cien potravín a energií na ich finančnú situáciu. 1 zo 4 respondentov sa domnieva, že v nasledujúcich 12 mesiacoch nebude mať dostatok peňazí na zaplatenie niektorého zo svojich účtov za energie.

Peniaze míňame inak. Udržateľnosť utŕžila rany

Vzhľadom na rýchlo rastúce životné náklady začala pri rozhodovaní, kde minieme svoje peniaze, zohrávať hlavnú rolu cena. A to aj na úkor ekologickej a sociálnej udržateľnosti. 2 z 3 respondentov (67%) tvrdia, že by radi nakupovali udržateľnejšie tovary a služby, ale rastúce životné náklady im to sťažujú.

Finančné vzdelávanie je riešením pre väčšiu istotu

Prieskum odhalil jednoznačnú súvislosť medzi úrovňou finančnej gramotnosti spotrebiteľov a ich schopnosťou zvládať obdobia vysokej inflácie a prudkého rastu životných nákladov. Zlepšenie vlastných finančných znalostí tak môže byť riešením pre väčšiu finančnú pohodu a schopnosť platiť účty načas.

“Alarmujúce je, že 88% domácností udáva negatívny dopad inflácie na svoje financie. Je prirodzené, že po dlhých rokoch nízkej inflácie a uvoľnenej menovej politiky spôsobil prudký nárast cien a rastúce úrokové sadzby u spotrebiteľov hlboký pesimizmus, pokiaľ ide o budúcnosť.”

Martin Musil, výkonný riaditeľ Intrum Slovakia

Potrebujete viac informácií? Chcete publikovať?

Ako líder zdieľame svoje poznatky